Kartais manęs klausia: kaip tu viską spėji. Kaip tu randi laiko toms dovanoms gražiai įpakuoti, ieškoti jų, prisiminti gimtadienius iš anksto. Dažniausiai atsakau – tikrai visko nespėju, tik tai, kas man tuo metu svarbiausia. Bet turiu kelis tokius mini e-pagalbininkus, kurie padeda sutaupyti 5 valandas laiko per mėnesį: perkant maistą, mokant mokesčius, apsiperkant ir važiuojant transportu.
1. Maisto prekes perku internetu
Mano draugai ir šeima žino, kad į parduotuves aš einu gana retai – nebent kažko staiga pritrūkčiau, arba mėsos šeimai į specializuotą mėsos parduotuvę, arba nubėgu į prekybos centrą ar turgelį pasipildyti vaisių bei daržovių. Dar, tiesa, gėrybėmis pavaišina mano tėtis ir teta, kurie jų skanių priaugina. Tai kur mes gauname duonos, pieno, šampūno, popieriaus ir pan.?
Užsisakome iš Barbora. Dieve, kiek pavyksta sutaupyti laiko ir jėgų: užuot bėgiojusi po milžinišką prekybos centrą valandą ir dar važiavus/ėjus iki jo bei atgal, prisėdi sumigus vaikams penkiolikai minučių ir viskas sudėliota. Be to, iškart matai, kiek reikės mokėti; todėl prireikus gali pagausinti arba praretinti pirkinių krepšelį. Išvengi ir visokių nereikalingų emocinių pirkinių bei vaikų gundymo prie kasos, nukrautos saldumynais. Karts nuo karto gauni dovanų ką nors paragauti ar išbandyti, o jeigu yra kas priima prekes “nepopuliariais” rytiniais laikais, pietų metu arba prieš pat darbo pabaigą, pigiausias pristatymas kainuoja apie porą eurų, o užsakius už maždaug 50 eur – pristato nemokamai.
Visoms mamoms, kurios skundžiasi, kiek daug laiko suryja maisto prekių parduotuvės, labai rekomenduoju išbandyti. Aišku, ne visuose miestuose jie veikia, tai minusas. O antrą minusą jau susitvarkė – plastikinius maišelius pagaliau pakeitė popieriniais.
Dar viena vieta, kur Barborai reikia dar pasitempti – parenkant vaisius ir daržoves, nors jau tobulėja (nebededa vienos kilogramo dydžio morkos arba mega svogūno ir xl dydžio cukinijos). Būtent dėl to nemažai vaisių daržovių pirkdavau ne Barboroje, nors iš ten irgi perku ir pavyzdžiui, vakar arbūzas buvo visai tobulas.
Tiems, kas nori labai įmantrių produktų (kokio nors valgomo ryžių popieriaus), tikriausiai netiks – bet baziniams, kasdieniams einamiesiems pirkiniams, puikiai. Be to, ir sauskelnes pristato, tas buvo ypač paranku, kai jų reikėdavo kūdikiui. Ir vyno gali prigriebti net (anksčiau nebuvo galima). Bet svarbiausia, kad susitaupo per savaitę turbūt ne mažiau kaip dvi valandos laiko, o tai jau 8 valandos per mėnesį. Ir rankos patausojamos, nešant savaitės pirkinių maišus. (Tikiuosi, Barbora atras būdą, kaip patausoti ir kurjerių rankas, gal tie krepšiai ant ratukų iš TOP shop reklamos?:)
Beje, maistą taip pat pristato ir kiti didieji prekybos centrai RIMI , o taip pat IKI (atsisiuntus „Last Mile“ programėlę). Tik LIDL kol kas tokios paslaugos neteikia.
2. Automatiškai moku mokesčius
Nežinau, kiek jūs per mėnesį turite apmokėti sąskaitų. Aš suskaičiavau, maždaug 16, o kai kuriais mėnesiais būna ir dar daugiau, kai prisideda būsto draudimo įmokos ir pan. Panaikinus abonentines knygeles, kur surašydavome internetu visus pavedimus už komunalinius mokesčius, teko atskirai mokėti už šaltą vandenį, už karštą ir šildymą, už elektrą, dujas, internetą, televiziją, mobilų telefoną, vaiko mobilų telefoną, gyvybės draudimą, šiukšles, namą aptarnaujančiai bendrovei, darželį, būrelius ir taip toliau.
Galvojau, na negi nieks neišspręs šios kebeknės. Ir pagaliau prieš kažkiek ten metų pamačiau reklamą. Ją transliavo lyg specialiai man: Viena sąskaita. Prisijungi, susidedi tiekėjus ir viskas – belieka suvesti rodiklius ir moki vienu paspaudimu.
Super. Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad kol suvedi tiekėjų kodus, aišku, gerokai irgi susinervini, nes daug ten tų kodų ir jau atrodo mesi viską velniop…Tai čia irgi reikalas patobulinimui – galėtų tuos kodus pasiūlyti iškart pagal tavo vardą, pavardę. Bet sykį įvedus, reikalai eina tikrai greitai ir kainuoja apie 1-1,2 per mėnesį, net jeigu pvz. moki už du būstus (pvz. senelių ar sodybos elektrą). O susitaupo laiko – daug, nes nereikia e-banke atsidarinėti vis naujo pavedimo ruošinio. Sakyčiau, ne mažiau pusvalandžio tikrai susitaupo. Tai mieliau jį skirsiu knygai, toms pačioms dovanoms pakuoti negu sąskaitoms.
Aišku, ir čia tobulumui dar yra erdvės: labai trūksta jiems daugiau tiekėjų (nors didžiausius pagrindinius turi), nesuprantu, kodėl visi šalies būreliai nesinaudoja ta sistema, būtų jiems daug greičiau administruoti savo mokėjimus ir netektų vargti kiekvienam vaikučiui atskirai siunčiant sąskaitas bei laukti vėluojančių pavedimų. Na, bet iš 16 sąskaitų 13 vienu ypu apmoku čia, ir tai jau džiaugsmas. O metų gale dar parengia tavo mokesčių analizę, palygina ją su vidurkiu – sužinai, pvz. ar per daug vandens vartoji ar elektros, palyginti su panašiais vartotojais, gauni patarimų.
3. Akimirksniu padarau pavedimus ar gaunu/grąžinu skolas
Visos mano viltys, kurių ilgus metus neišpildė bankai, išsipildė gavus šią programą – Revolut. Pervedi pinigus šeimos nariui – ir pūkšt, per akies mirksnį “pypt” jau ateina žinutė, kad jie sąskaitoje. Ne taip kaip banke: ten pervedi ryte – ir lauki, kad kažkada kažkada šiandien įkris, jeigu pervedei, žinoma, darbo metu ir iki piet, ir ne savaitgalį:).
Antras dalykas – kartu gauni bekontaktę kortelę. Papt prie skaitytuvo – ir smulkūs pirkiniai apmokėti. Be to, iškart po kiekvieno pirkinio gauni žinutę: kiek nuskaičiavo iš sąskaitos ir kiek liko. Žinau, bankai irgi turi bekontaktes, bet manoji bankinė išduota dar kontaktinė buvo kai atradau Revolutą. (Mobilinijos paslauga naudojausi ir SEB banke, bet ją panaikino, o Revolut pranešimus gauni autopilotu ir nemokamai).
Nuėjai papietauti su kolegomis, sumokėjo vienas – prisijungei, padalinai kontaktams sąskaitą ir išsiuntei. Viskas, lauki, kol paspaus patvirtinti – ir pinigai tau sugrįžta. Nelieka nepatogumo “priminti apie skolą” – nes ta užklausa kabo, kol būna apmokėta.
Reikia pasipildyti kortelę – dvi sekundės (nors pakeitus kortelę kartais paprašo kažkokių ten kodų), ir sąskaita papildyta iš tavo įprastos banko sąskaitos. Ir dar labai patogu pas kirpėjus – dažnai jie priima tik grynaisiais. O čia ateini, apsikerpi – pypt, ir pervedei jiems į sąskaitą (tereikia įsivesti kontaktą į adresų knygelę). Kiek galima sutaupyti laiko? Tiek, kiek užtruktų prisijungti prie e-banko, suformuoti pavedimą naujam gavėjui, pervesti pinigus, daryti print screeną ir jį siųsti, kad tikrai žinotų, jog sumokėjote. Arba bėgti prieš kirpyklą prie bankomato (mano kortelėje grynųjų beveik nebūna) išsigryninti.
Lietuvoje Revolut vartotojų skaičius kiek skaičiau perkopė 100 tūkst., tai didelė tikimybė, kad draugai ir pažįstami turės. Iš mano telefone esančių kontaktų maždaug vienas iš 5 turi Revolut.
Visokios rinkliavos. Darželiams ir mokykloms tai išvis nepakeičiama – nes vis reikia surinkti pinigus tai kokia šventė, tai kalėdos, tai išvyka, tai koks koncertas. Tik pypt – ir išsiųsta. Tik pypt – ir gauta. Jokių pavedimų ar grynųjų nereikia.
Taupyklės. Nereikia atskiro vokelio, kur laikysi tokią rinkliavą – susikuri sau atskirą taupyklę: pvz. “Klasės pinigai”. “Pinigai vasaros atostogoms”. Ir sumeti per sekundę į tas sąskaitas. Dar yra patogi funkcija “atidėk smulkiuosius” – tai reiškia, kad perkant suma suapvalinama ir tie centukai nukreipiami į pasirinktą taupyklę. Prireikus pasiimi iš taupyklės, moki už prekes paslaugas arba išsigrynini (iki 200 eurų per mėnesį galima nemokamai iš bet kurio bankomato). Daugiau grynųjų man paprastai ir neprisireikia, nes visur moku kortele. Net ir už autobuso bilietėlius.
Tikrai labai rekomenduoju šią kortelę visiems smulkiesiems verslininkams, e-pavedimams ir vietoje kortelių skaitytuvų labai patogu (tiesa, tada jiems jau reikės bent pigiausio verslo plano – 6.99 eur). Nes na tikrai labai blogai, kai šiais laikais negali už prekes ar paslaugas sumokėti kortele. Sako, užsienyje net turgaus prekeiviai vietoj kortelių skaitytuvų tiesiog išsikabina telefono numerį – ir vienu ypu už bulves ar svogūnus gali atsiskaityti iš savo Revolut.
Minusai? Kol kas neatradau, gal dar nepakankamai gerai paieškojau:) Kai kas sako minusas – kad rusų kapitalo. Bet mano galva, negali gi iškart stigmatizuoti verslo vien dėl jo tam tikros kapitalo tapatybės, juolab kad ir būstinė jų, man regis, Londone. Kol nerasiu patogesnio būdo, naudosiu šį. Dar minusas buvo, kad neturėjo galimybės suteikti kortelės vaikui. Bet dabar šią galimybę jie suteikia Premium plano turėtojams. Kas dar nėra išbandęs ir nori parsisiųsti paštu pirmąją kortelę, gali lengvai tai padaryti čia. Įprastai siuntimas kainuoja 5.99 eur.
4. Greičiau keliauju po miestą
Kone vieninteliai momentai, kur dar negalėdavau išsiversti be grynųjų buvo bilietėliai, jeigu perki autobuse, ir paštas (nes gal nepatikėsite, bet tik visai neseniai, gal mažiau nei pusmetis jie pradėjo priimti bankines korteles! Super senamadiškas požiūris buvo) ir vaiko kišenpinigiai bei maistpinigiai mokyklai. Ir dar turgus. O tai vėl laiko gaišatis – ieškoti bankomatų.
Paštas jau susitvarkė, o bilietų dilema išsisprendė atradus M.Ticket programėlę. Pasipildai elektroniniu būdu savo kortelę virtualiais bilietais,o jeigu pristingi – šmaukšt ir per kelias minutes vėl pasipildai, per e-bankininkystę. Mano vyras, kuris visad skeptiškai žiūri, kai ką nors mėginu jam “įpiršti” instaliuotis į telefoną, irgi labai pamėgo šią programą.
Labai patogu matyti visus autobusų grafikus realiu laiku, taip pat susidėlioti maršrutą, jeigu neturi supratimo (kaip kad aš neturėjau, nes kaip žinia anksčiau visur važiuodavau automobiliu) – kaip lengviausia nuvažiuoti iš centro pas draugę, gyvenančią Mažojoje Riešėje ar Pilaitėje.
Beje, kalbant apie autobusus troleibusus irgi pagarba.
Tikrai, studentų laikais, kai jais važinėdavau, ir dabar – tai čia kaip diena ir naktis: labai daug naujų autobusų ir troleibusų, žemagrindžių, tai be problemų ir vežimėliu įvažiuoti (aišku, yra dar ir senų likę), net ir su kondicionieriais, su ekranais ir wifi. Ir kontingentas keičiasi – jau čia ne tik neturinčių pinigų automobiliui, studentų ir senukų transportas. Pilna dirbančių, respektabiliai atrodančių keleivių.
Ir grūsčių transporto viduje lyg ne tiek, kiek anksčiau prisimenu, arba ne į tuos pataikydavau.
Kiek galima sutaupyti dėl programos? Tiek, kiek reikalinga eiti ieškoti spaudos kiosko, kai prireikia bilietų. Arba 35 centai kaskart, kai perkate vienkartinį bilietą jį iš vairuotojo už 1 eurą. Tiek, kiek reikia laukti stotelėje, jeigu ateini į ją tiesiog aklai, užuot pasitikrinęs, kada atvažiuos tau reikalingas transportas. Ir tiek, kiek laiko stovite kamštyje, užuot važiavę maršrutiniam transportui skirtai juostai ir tiek, kiek neišmetate į gamtą papildomai teršalų. (Neskaičiuojant sporto klubo, juk dar papildomai pasivaikštote).
Praverčia ir programėlės funkcija: “Įvertink vairuotoją” – visada parašau gerą atsiliepimą, kai vairuotojas palaukia atbėgančio keleivio, ramiai atsargiai vairuoja. Ir parašau, jeigu nutinka atvirkščiai, kai sykį užtrenkė dviem merginoms per lietų prieš pat nosį duris. Tiesa, tokių atvejų irgi, mano galva, gerokai praretėjo. Gal ir atsiliepimai prie to prisideda. Nes kaip yra sakę gero aptarnavimo konferencijoje – „Skundas tai dovana”.
Tai tokios keturios mano programėlės – gal nevisiškai tobulos, bet man tikrai palengvinančios gyvenimą smarkiai ir padedančios sutaupyti laiko. Dovanoms. Pažaisti su vaikais. Išgerti su drauge kavos.
Tegul užtenka laiko tam, kas svarbu,
Gitana